no right click

Wednesday, November 16, 2011

the obstacles

kadang-kadang kita kena sedar, hidup didunia ini tak selalunya indah, bukan? bila mana Allah memberikan kita sesuatu ujian yang mendatang, yang tak kita dugai, semua itu takdir dan lumrah alam. apa yang kita harus lakukan, sentiasa istiqomah dalam amalan. tak semua orang boleh menyedarkan seseorang manusia itu, tapi kita mampu untuk menyedarkan diri kita sendiri.

tertarik dengan sebuah hadith ini, insyaAllah sama-sama kita renungkan, walaupun kita pasti kita sudah memahami dan mengetahui, namun dengan cara ini, mampu melahirkan juga menzahirkan sifat sebagai seorang hamba disisi-Nya:

"Barang siapa melepaskan seorang mukmin dari kesusahan hidup di dunia, niscaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat, barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit niscaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Barang siapa menutup aib seorang muslim, maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan akhirat. Allah akan menolong seorang hamba, selama hamba itu senantiasa menolong saudaranya. Barang siapa menempuh perjalanan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan jalan baginya menuju surga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya bersama-sama, melainkan akan turun kepada mereka ketenteraman, rahmat Allah akan menyelimuti mereka, dan Allah memuji mereka di hadapan (para malaikat) yang berada di sisi-Nya. Barang siapa amalnya lambat, maka tidak akan disempurnakan oleh kemuliaan nasabnya."(HR Muslim)

banyak hikmah yang boleh kita dapat kan, namun apa yang terlintas disini adalah, seramai mana yang menyedari akan kesilapan itu sendiri. sedangkan, kita semua sudah tahu, tapi kenapa masih tak boleh hindarikan lagi? cuba untuk muhasabah diri setiap hari sebelum tidur, insyaAllah.

p/s: ‎percayalah, setiap ujian yang mendatang, akan mematangkan diri kita sendiri. remember, cause Allah is always by your side ♥

Post a Comment