no right click

Wednesday, July 06, 2011

the ROJAK by mr. AMIR


Warning: This is not a recipe book. This is a collection of very short fictional stories. The taste can be sweet, juicy, spicy, tart, or crunchy! The flavours of Malaysia, in fact. So if this could talk, it would say: "Bite me."

Pernah tak kau org semua menulis sesuatu yg mengarut? Mengarut yg aku maksudkan di sini adalah menulis sesuatu yg kadang2 out of the world? Contohnya, seperti cerita diserang hantu kemudian kau bertukar menjadi Ultraman and kemudiannya bergabung dgn Power Rangers and terus menakluk dunia ni?

Aku selalu merasakan yg aku ni org yg tak pandai berimaginasi. Kalau adapun just sekadar imaginasi biasa, yg masih boleh terkawal dalam ceritanya. Ala2 masih berpijak di bumi yg nyata lah katakan. Membosankan sungguhkan, haha. Dan, aku sememangnya kagum dengan mereka2 yg boleh menulis dengan penuh imaginasi, terutama yg boleh menulis dalam genre fiksyen, sains and etc.

Dan, ROJAK termasuk di dalam kekaguman aku. Sesuai dengan tajuknya ROJAK - memberi konotasi campur semuanya, karya Amir Muhammad(sama nama dengan aku laa) yg ini membuatkan aku rasa macam2 perasaan keluar bila baca. Ada cerita yang buat aku rasa mahu menangis, ketawa, rasa huh!, dan macam-macam lagilah, hehe.

Berkonsepkan cerita pendek yang ditulis tidak melebihi 350 patah perkataan, ada 63 cerita kesemua. Ada sesetengah cerita macam pernah dibaca dan didengar - seperti Dorm Horror Story (famous joke mengenai sabun Fab - siapa yg tinggal di asrama mesti pernah dengar cerita ini) and City Fantasy (mengingatkan aku iklan Budi Bahasa lakonan Adlin Aman Ramli dalam LRT)

And fyi, buku ni juga terbitan ZI Publication yg dilancarkan bersama2 buku TAPAI tu. Sama terbitnya, tapi lain rasanya laah kann, hehe.

p/s: jom undi dan beli ROJAK, sambil-sambil lah juga kita makan ROJAK!

Post a Comment