no right click

Friday, July 08, 2011

heaven's word

bismillahirrahmaanirrahim.assalamualaikum semua pembaca, kayfa halukum? fi amanillah insyaAllah.alangkah indahnya jika sy dapat bertutur dalam bahasa arab dengan baik kann. sesakali perasaan cemburu dalam diri dan sedikit menyesal kenapa bhasa arab aku tak boleh lekat dlam otak smpai mati. kalau antum semua dtg solat jumaat di masjid UIA, khatib menggunakan bahas arab dalam khutbah beliau. merasakan diri nii jahil sgt sampai tak faham bnyk lg dgn bahasa arab ni.

erm, so hari ni ana nak ajak antum, anta-anta semua belajar mcm mane nak berdialog (hiwar) dalam bahasa arab, hehe. ana cuba ya ingat2kan balik mse form3 belajar bwat karangan, hehe. kalau salah bagitahu okay

anta: kaifa haluka?
ana: alhamdulillah ana bikhoir

anta: ma ismuka?
ana: ismi amir aizat bin jamil

anta: aina taskunu?
ana: askunu fi sungai tua, batucaves

anta: hal taskunu ma'al usrah?
ana: na'am askunu ma'al usrah

anta: mim man tatkunu usrotika?
ana: tatkunu usrati man abi, wa ummi, wa ukhtin, wa arba'ah ikhwan

anta: ma za ya'mal abuka? maza ta'mal ummika?
ana: abi muzof wa ummi rabbatul bait

anta: aina tadrusu?
ana: adrusu fi kolej matrikulasi teknikal johore

anta: hal tuhibbu hazihil madrasah? limaza?
ana: na'am, uhibbu hazihil madrasah li annaha madrasah jayyidah wa jamilah wa masyhur ladi'aljamik

anta: mata tarji'u minal madrasah?
ana: irji'u minal madrasah fis sa'ah assaniah wa nisfu masa'an

p/s: siapa faham hiwar ni? hehe. erm lagi satu benda basic wajib tahu, kata nama utk pengganti diri. hua huma hum, hia huma hunna, ana nahnu. haa saye hafal lagi ni tauk, hehe

Post a Comment