no right click

Monday, July 11, 2011

euw, tangkai JERING !

Apa benda ini? Haha, pernah dengar pepatah 'Tangkai Jering'? Tangkai Jering, means liat or kedekut larrr. Sebab apa dipanggil tangkal jering, sebabnya ialah pokok or dahan tangkal jering itu sendiri memang liat dan sukar untuk dipatahkan. Maka, wujudlah pepatah Tangkai Jering yang membawa maksud yang lebih kurang dengan kejadian tankal jering itu sendiri. Betul kan?

Jering, is a species of flowering tree in the pea family, Fabaceae, that is native to Southeast Asia. Its beans are a popular food in Indonesia (where they are known as jengkol), and are also consumed in Malaysia (where they are known as jering), Myanmar (where they are called da nyin thee) and in Southern Thailand, where it is called luk-nieng or luk neang. The large brown legumes are very popular and cooked as satay or curry, especially rendang, in Indonesia.
*from wikipedia. translate lah sendiri

erm, mmg aku tak pernah makan dan aku rasa aku tak akan makan JERING ni. tah kenapa, sebab aku tak suka sangat dgn JERING ni, mungkin disebabkan aku tak biasa and tak tahu menahu tentang buah JERING ini. kau org semua tahu ? masuk tv3, kecoh timeline aku, sebab aku pon kecoh jugak pasal ulam2 ni. khasiat dia macam2 kot. so tradisional lah buah JERING ni, mcm adek beradik dia seperti KERDAS dan PETAI. ni pon aku xtahu apa khasiat nye.

p/s: ada sorang pakcik menjual buah2 dekat pasar Pontian, lalu aku tertarik utk bertanye, "ini buah JERING kan pakcik?" iya lah. "buah JERING ni dtg dari mane yer pakcik?" datang dari langit la. *aku buat muke kerek kat die. pakcik tu perli aku! kurang hasam betol

Post a Comment