no right click

Sunday, June 14, 2009

continue!!

Sambungan drpd kalimah lailahaillallah ialah MUHAMMADURRASULULLAH. Ya btul tuh. Semua org fham mkne dy, Muhammad itu psuruh Allah, namun brape yg fham mksud dye? Para shbat tlah fham kalimah nie! Kerana itu iman mrka 100% pd Allah. Jadi mksud dye ap? Maksud Muhammadurrasullullah adlah mykinie hnya mgikut cre nabi s.a.w dpat mmbawe kpd kjyaan. Sekarang kite dgr rmai org petikaikn sunnah. Mereka xyakin dgn cre nabi. Sebenarnya segala yang ditunjukkan oleh nabi s.a.w adlah satu2nye care mnuju kjyaan. Walau kite tgk org kaye or cpew2 yg mcm bjaye, nmun jike dye xikut nabi Muhammad, yakinlah bhwe itu bukan kjayaan. Ada suatu ktike ble seorg shbat menunggang unte blkg nabi s.a.w, dia tlah msuruh dan mnunggang unte itu dan cube sdaye upye nk bg kaky unte dye ikut kaki unte nabi. Tengok btape shabt yakin dgn nabi kita. Terdapat stu lg, ktike bile nabi sdg bsame shbat, lalu sbuah pokok. Pokok tuh ad dhan, so nabi pon tnduklah. Semua shabt tlah ikut tnduk. Selepas kwfatn Rasulullah s.a.w, pokok tu tlahpon dtbang. Namun ble shabt lalu tmpat tu, mreka ttap tnduk. Lihat! Betapa shbat yakin dgn nabi s.a.w. Sekarang bile kte nk amal sunnah, malu!! Tengok btape kte dah tlalu jaoh dgn khidupan nabi. Terdapat bnyak lg kisah yg mncritekan kecintaan shbat thdap nabi s.a.w dan sunnahnya. Kalau nak dpat iman, ikotlah nabi. Macam shbat2. “barangsiapa yang menghidupkan sunnahku pada zaman kehancuran ummat, layaklah baginya 100 pahala syahid”. Bayangkan btape bsar gnjran hdupkan sunnah!! Tetapi,knpe xnak bwat? xcukup yakin btol x? erm, ulama mnafsirkan, menghidupkan xsme dgn mngamalkan. Menghidupkan bmkne kte amal, dan kite jgak beritahu2 org spaye org pon amal. MasyaAllah! Sekarang yakinlah dgn pmberian dr Allah! Kalau kite ykin, msty kte amal. Siapa xnak 100 pahala syahid? Sedangkan 1 syahid da ckup utk msuk syurga, xde hisab pon. Oleh itu, marilah kte bramal dan mhidupkan sunnah nabi s.a.w. Sunnah tbhagi kpd 3 iatu surrah, sirrah dan sarirah. Surrah ialah penampilan nabi s.a.w. iaitu bjggut, bserban, bjubah, bcelak dan mcm2 lg. Sirrah adlah amalan2 nabi s.a.w sprti slpas solat, nabi bwat ap? Doa2 nabi kte kne tahu2!! Sarirah plak fakir atau risau nabi. Ini yg plg susah nak amal, ap lg nak hdupkan. Apa yg nabi s.a.w fakir? Nabi kite sntiase piker mcm mner nak slmatkan slruh ummat dr azab Allah. Sehinggakan dada baginde bgai air yg mngelegak, risaukan ummat!! Baginda menangis stiap malam,setiap malam!! Bayangkan bgaimne bginde fkir dan risaukan ummat. Itupun kite kne ikut, tahu? Erm, satu ktike nabi s.a.w bsabde, “ aku rindu untuk bertemu saudaraku.” Sahabat radiallahuanhum berkte, “ya Rasulullah, bukankah kami saudaramu?” Nabi s.a.w mnjwab, “kamu adalah sahabat2ku. Saudarku adalah mereka yang beriman denganku, walaupun tidak melihatku”. Tengok, betape Rasulullah sygkan kite. Rindu nak jumpe kte, lbih dr rindu seorg mak pd anak. Bagaimana kasihnye Rasulullah pd ummat? Tidak terbayang bukan. Jadi kite kne sntiase amek tahu ttg sunah2 nabi kita. Jangan plak mlwan sunnah dan jangan pertikaikan ap yg Rasulullah bwat kerna baginda adlah kkasih Allah, pnghulu sgala Rasul. Lahirkanlah cinta dan kerinduan kita kepada baginda s.a.w dan zahirkanlah dengan cara menghidupkan sunnah dan pertahankan juga sunnah nabi!! Yakinlah, hanya dengan cara baginda nabi Muhammad S.A.W dapat bawa kejayaan dunia hinggalah ke akhirat. Satu2nya ikutan!!
Junjungan besar, baginda Rasulullah S.A.W
Idolaku, ikutanku, kekasih hatiku, baginda Nabi Muhammad S.A.W

Suda abis sifat ptame tuh! HAKIKAT KALIMAH LAAILAHAILALLAH MUHAMMADURRASULULLAH
Post a Comment